torsdag 20 augusti 2009

DET GÅR FRAMÅT




idag har jag haft min första riktiga lektion om europakonventionen. läraren var lugn och pratade om intressanta fall.




igår hade vi en slags stadsvandring i grupper. vi fick en lista med uppgifter att göra. det var allt från att lösa sudoko i stadshuset till bada fötterna i havet. det var riktigt roligt och jag hade en bra grupp. uppgiften avslutades med fika hos en av lärarna på skolan. vi skulle egentligen ha gått och badat efter men då skulle vi ha varit tvugna att ta en så sen buss tillbaka så vi skippade det.




en sak som jag har funderat på tidigare är hur litet ett språk kan vara utan att det blir olönsamt att göra förpackningar, tidningar etc på språket. svenska är definitivt inte för litet, men jag har kommit lite närmare svaret här. islänska kan vara på gränsen. vår lärare sa att det inte lönar sig att göra lexikon och jag har köpt flingor med dansk text, tandkräm och tvättmedel med svensk text som "huvudspråk".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar